Brembo tesztnap

2009.09.15. 13:41

Féktelenül

 

 A motor megvásárlása előtt, bibliaként lapozzuk a katalógus adatait: lóerő, tömeg, nyomaték, gyorsulás, végsebesség, stb.

 

Fel sem merül a többségben, hogy a 100-ról nullára adat –vagyis a fék teljesítménye- legalább olyan fontos. Ráadásul ez az a paraméter, amit a legkönnyebben tudunk ’faragni’.

Első lépésként a fékbetétek különböző anyagkeverékeit vizsgáltuk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A tesztalanyok :

 

-         Honda CBR 900 RR, 1999. Széria fékrendszerrel.

 

 

 

-         Kawasaki ZZR 600, 2oo2. Széria fékrendszer, növelt terhelhetőség.

-         A motor menetkész súlya utasokkal, csomaggal 405 kg.

 

 

 

-         Kawasaki Z75o. 2oo4. Fém fékcsövek, verseny fékfolyadék ZX6R első futómű.

 

 

 

-         Kawasaki ZX636 pályamotor.

 

 

A helyszínek :

 

Az országútra szánt betéteket átlagos minőségű aszfalton, és kb. 2% -os lejtőn fogtuk próbára. Az aszfaltot előzőleg pormentesítettük.

A pályamotorhoz a teszt helyszínt a Hungaroring biztosította.

 

Eredmények :

 

A gyári és az utángyártott szinter keverékű betétekkel, 27 - 31 méter közötti fékutat mértünk, kb. 90-es tempóról lassítva.

12-15 próbálkozás után a betétek hőmérséklete az ideális fölé emelkedett, a fékhatás gyengülni kezdett. A fékút 2-4 méterrel nőtt a melegedés következtében.

 

 

 

 

A betéteket a helyszínen kicseréltünk ( külön köszönet a helyszíni közreműködésért a Pentele Motor Bt.-nek ! ) és az új alkatrészeket pár kilométer alatt bekoptattuk a használt tárcsákhoz.

 

Újabb fékútmérés következett, ezúttal mindhárom motorban Brembo betétekkel.

 

A Honda és a ZZR országúti (SA), a Z75o pedig utcai/verseny vegyes keveréket (SC) kapott.

Már az első próbák alkalmával érződött a különbség: kevesebb kézi erő mellett, azonos lassulást értünk el, határozottabb nyomásponttal.

Az éles próbákon, bőven a tizedik próbálkozás után is sorozatban jöttek a 25 méter körüli eredmények, és még a túlsúllyal megrakott ZZR is 30 méteren belül teljesített.

 

A két könnyebb motor könnyedén emelte magasba a hátsó kerekét a fékutak végén, míg a hátulján plusz húszkilónyi csomaggal nehezített ZZR első gumija, 5-10 centis féknyomot rajzolt az aszfaltra.

 

Összességében a jobb fékrendszer, és az extrém felhasználáshoz jobban passzoló road/racing keverék látható eredményt produkált: a másik két résztvevő 4-6 méterrel a „Z75o – 24.4 m” felirat után állt meg.

Pályateszt:

 

Éles körülmények között, az országos bajnokság szeptemberi futamán próbáltam a Brembo kimondottan pályára szánt ’RC’ típusú betéteit.

Kifejezetten verseny-orientált, utcai körülmények közt nem használható, az üzemi hőfok csak pályahasználatban érhető el. Versenyen a szükséges optimális bemelegedési időintervallum pontosan megegyezik a felvezető körön elérhető optimális bemelegítési idővel - magyarán a rajtot követő első féktávon 100%-os teljesítményt nyújt. 
Intenzív használat mellett is tökéletes hőelvezetéssel bíró, rezonancia és ’puhulásmentes’ fékezést tesz lehetővé. Gyorsan kopó alkatrész, mely egyben mutatja, hogy a tárcsát kíméli, és mégis 100%-ot teljesít minden helyzetben. 
Gyári Kawasaki féktárcsával is feladatát tökéletesen végrehajtó alkatrészként vizsgázott. Valamint még egy fontos szempont: a kerék szabadonfutását az eddig használt betétekkel ellentétben /Kawasaki gyári és Ferodo Xrac fékbetét/ a Brembo nem akadályozza.
 

A Brembo RC betétek 2:01 (ZX636) és 1:59 (GSXR 1000) időket értek el a Hungaroringen

 

 

Hosszú távú teszt :

 

 

Olyan nincs hogy tökéletes – ha valami ekkora fékerőt biztosít, és a gyár ígérete szerint a tárcsát sem teszi ki túlzott kopásnak, akkor várhatóan a betét élettartama lesz az, ami áldozatul esik a sok jónak.

 

Ennek kiderítésére hosszú távú tesztbe fogtunk, melynek során az átlagtól nagyobb igénybevételt jelentő helyeket kerestünk fel a motorokkal.

 

Nyílt pályanapok ( két személlyel is! ) a Tátra és a híres/hírhedt 577-es út szerpentinjei adták az első kétezer kilométer helyszíneit. Harminc fok feletti napsütésben nyúztuk a Hungaroring aszfaltján, és öt fok alatti hidegben tettük próbára az őszi Tátrában az új első betéteket.


Az eredmény csak részben meglepő: a betét már mutat némi fogyást, de ilyen intenzív, átlagtól jóval megterhelőbb használat mellett is bőven tízezer kilométer feletti élettartamot jósol. Eközben a tárcsán nem látható eltérés.

 

Különvélemények :


Áron – Z75o : Már a legelső féktávtól érezhetően erősebb, pontosabb fékhatás. Határozott nyomáspont – kíváncsian várom a tartósságát.

 

Gábor – 900 RR : a használt, 25 ezer felett futott féktárcsákhoz még igazodni kell a betéteknek, de már most érezhető: jó páros lesz. Eddig pozitív az összkép.

Kb. ezer kilométer és még többet tudok majd mondani róla.

 

Laci – ZZR 600 : Az eddigi 33ezer kilométer alatt, két pár gyári, és kettő utángyártott (Forrodo) szinter betét fogyott el. A Brembo mindkettőt felülmúlja, fékerőben és adagolhatóságban is. Túramotorról lévén szó, a tartóssága a kulcskérdés.

 

Konklúzió:

 

Az átlagostól magasabb ár minden forintja kifizetődött, ugyan nem sok az a 4-5 méter, amivel rövidebb fékút kell a 90-ről való megálláshoz.

De abban a helyzetben, amikor azon a négy méteren múlik egy-egy baleset elkerülése – megfizethetetlen.

Arról nem beszélve, hogy a sebesség növelésével ez az előny csak tovább nő…

 

És még ettől is többet ér az a nyugalom, ami a vezetőt tölti el, a lineáris és mindig kiszámíthatóan erős fékhatás érzetétől.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kutya-vilag.blog.hu/api/trackback/id/tr331383537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

978217 2009.09.15. 19:34:58

Érdekes volt a cikk.
Pontosan milyen típusú volt a fékbetét amit használtatok (amit még lehet/érdemes utcán használni)?

Fém fékcsővel csökkenthető tovább a fékút, vagy csak azt érem el hogy nem puhul fel?

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.09.15. 19:41:24

@978217: az én ZZR-emben a Brembo utcai-sport betétje ( KA23SA ) volt, a CBR-ben ugyanez a keverék ( HA45SA ) a Z750-ben pedig az SC jelzésű extreme-sport (a legpuhább, utcán még használható keverék) szerepelt.

A pályagép az RC carbon-ceramic betétet kapta, ez csak forró állapotban működik tökéletesen, de túlmelegíteni gyakorlatilag lehetetlen.

A fém fékcső: határozottabb nyomáspontot ad, így jobban adagolható is a fék - így ha közvetetten is, de rövidebb fékút érhető el vele.