Sokba kerül...

2009.05.23. 05:36

(...mondaná az összes (motort csak képen látott) döntéshozó, ha ötletemmel elébe állnék.)

„Nincs, ami többet érne” – mondja a Motoros, kórházi ágyán fekve, pótolhatatlan végtagját siratva.

 

Az elmúlt hétvégéken gyakran jutott eszembe a fenti gondolat, miközben felnyitottam laptop képernyőjét: kedvelt portáljaim híreiben sorra jelentek meg – nap mint nap – a motoros haláláról, vagy súlyos sérüléséről szóló cikkek.

És valljuk meg: az esetek felében önhibájából került a baleseti helyzetbe elszenvedője.

A rendőrség ez alatt nagy erőkkel reklámozza saját ötlettelenségét – legjobb példája ennek az objektív felelősség, és a 2oo8-as bevezetésével egy időben rohamosan csökkenő halálos balesetek száma. Nos a lufi kipukkadt, az idei, még nagyobb szigor ellenére, a számok újra növekszenek, a terv hivatalosan is csődöt mondott.

Na jó, ez túlzás. Az akció, mint pénzbeszedést szolgáló szabadrablás tökéletesen működik: százezer egy piros lámpa, és a tíz éves autó értékével egyező csekk, a gyorshajtásért. Remek.

 

Eközben a helyzet változatlan, az utak kétkerekű lovagjai további társaikat vesztik, az őket nem kedvelő autósok pedig ’bezzegeznek’ nagyokat a hírek hallatán. „…Fiam én megmondtam, ezért nem kapsz Te sem motort...és különben is…megérdemlik…”

A bosszantó, hogy a megoldás kézenfekvő, és már készre fejlesztett – kitalálni sem kell.

Igen, a motorosok utóképzéséről, a különböző vezetéstechnikai oktatásokról van szó.

És egy átlagos ’A.korl. + A’ vizsga árából, már kényelmesen kijönne a részvétel egy komplett tréningen.

Ennek birtokában, egy éles helyzetben a motoros már nem ösztönösen, hanem a megszerzett, és rutinszerűen begyakorolt tudása szerint cselekedne.

A vészfékezést, a fékezés és kikerülés kombinációjával váltaná ki, az elnézett kanyart túlfékezés helyett ellenkormányzással, mélyebb dőlésszöggel, vagy akár egy taktikus, kisebb veszteséget okozó bukással javítaná. Saját bőrömön tapasztaltam egy évvel ezelőtt, hogy mennyit segíthet a technikák elsajátítása – korábbi eséseimet szinte kivétel nélkül megúszhattam volna ezen tudás birtokában, míg rutinpályás gyakorlatom csak akkor segít, ha az udvarban (lábletétel nélkül!) akarok megfordulni…

 

De ezzel nem a motoros oktatókat akarom pellengérre állítani: tőlük ezt kérik, így ők ezt tanítják, pont. Nagyrészük mást nem is tudna – soha nem volt dolga hogy megmutassa, miként álljon meg vizes úton a tanítványa, vagy hogy jávorszarvas-tesztet gyakoroltasson vele. Főleg nem ennyi pénzből…

Mert ingyen-csoki, az továbbra sincs. A motorosok nagy részének komoly terhet jelentene a két-háromszorosára emelkedő tandíj, ha a hagyományos képzés mellett, a vezetéstechnikai tréning is kötelezővé válna.

A megoldás olyan utópisztikus, hogy az majdnem megfontolásra érdemes már: egy végtagsérüléssel járó bukás, néhány nap kórházi tartózkodással, kiteszi 4-5 ilyen motoros képzés költségét. Mégis nehéz elképzelni, hogy egy hivatalon, vagy akár a törvényhozáson bárki is átpréselje azt, hogy az egyébként is ezer sebből vérző OEP, a húsz éves kölykök hétvégi motorozását szponzorálja.

Pedig a képlet egyszerű: néhány nagyobb biztosítóval összefogva –hiszen nekik is alapvető érdekük- jól megtérülő befektetés lenne, a megelőző beruházás. Mondjuk fizessék ki a plusz költség kétharmadát. A maradék egy harmadot pedig, igenis fizesse meg a Motoros maga.

 

Hiszen gazdagodni –valójában- ő fog vele.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kutya-vilag.blog.hu/api/trackback/id/tr351138637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fokabacsi 2009.05.23. 07:18:24

Megeszem a sapkámat ha ebből lesz valami, pedig nagyon jó lenne. De nem lehet belőle politikai tőkét kovácsolni, nem lehet a pénz 2/3-át ellopni,ezért igen kellemesen meg lennék lepődve, ha valami csoda folytán sikerülne.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.05.23. 08:01:39

Így van fókabácsi - ha valami X forintba kerül valójában, akkor az állam kivitelezésében biztos hogy 3-4 X -et kell fizetni érte...

( ld. a quadok privát regisztrációját - a tábla legyártása, és nyilvántartása 1500 Ft az önkéntes megoldásunkban. Az állami költségvetés 22.000.- Ft-ra tudta kihozni ugyanezt... köszönjük, ne találják fel a langyos vizet: főleg ne ennyiért.

fokabacsi 2009.05.23. 16:33:42

Ki akartam cserélni a rendszámomat, elég megviselt álllapotban van , és bementem érdeklődni az okmányirodába, gondolván, hogy a régit leadom, az újat meg legyártják és felveszem. Hohó! Nyemám ! Új forgalmi, új rendszám, más számmal ,szólni a biztosítónak, cca.: 13000 Ft. Akkor ronda gyürött rendszám marad, nekem jó!Az adómból fizetett általam eltartott állam nem azt csinálja ami ésszerű ,olcsóbb , hanem azt ,minél több pénzt hogy tud leguberálni rólam . Szemetek szemét törvényei!

polanigger 2009.05.24. 09:45:36

Kutya ez a cikk eszméletlen jó lécci küldd el a moci revünek Somorjai Pistinek.Köszi

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.05.24. 15:52:44

@polanigger: Ok, tudsz adni emil címet közvetlenül hozzá?
(a Revü honlapján nincs fent elérhetősége!)
süti beállítások módosítása